Stories

7 eyeopeners

Moeiteloos bij jezelf blijven

Het thema bij jezelf blijven loopt als een rode draad door mijn leven en door mijn werk. In eerste instantie lijkt dit thema vooral te spelen in een rechtstreeks gesprek met de ander. Je kent dat moment misschien wel waarop je de grip op het gesprek verliest en kwijtraakt wat voor jou belangrijk is. Het moment waarop je jezelf dingen hoort toezeggen die je helemaal niet kan of wil waarmaken. Waarop je in een discussie terecht komt die je helemaal niet wil voeren.

Voor veel vrouwen een heel herkenbaar moment waarop je de regie verliest en je innerlijk leiderschap ver te zoeken is. Maar innerlijk leiderschap heb je niet alleen nodig op het moment dat je rechtstreeks in contact staat met de ander. Ik ontdekte in de loop der jaren nog zeven andere triggers die je wegleiden van je true nature en van het pad dat je te lopen hebt.

Innerlijk leiderschap. Het woord zegt het al. Je moet ervoor naar binnen. Ik leg je eerst uit hoe je je lichaam gebruikt om in een gesprek dicht bij jezelf te blijven en daarna kijken we naar de zeven andere triggers.

 

Bij jezelf te blijven

in een gesprek

Het kan zo lastig zijn om in een gesprek bij jezelf te blijven. Je voelt misschien wel hoe je hoofd overuren begint te draaien en hoe je de grip op het gesprek verliest, maar hoe voorkom je dat. Juist door je hoofd even los te laten en contact te zoeken met je lijf. Het is je lijf dat in een split second alle informatie verschaft over wat wel en niet oké voor je is. De eenvoudigste manier om in contact te blijven met je lichaam is om het bewust te blijven voelen. Voel tijdens het gesprek hoe je voeten de grond raken. Voel hoe je billen contact hebben met de zitting van de stoel waar je op zit. Voel hoe je rug de leuning raakt.

Wil je het contact met je lijf verder verdiepen? Luister dan regelmatig naar de signalen die het je geeft. Waar in je lijf voel je het als je boos bent? Hoe voelt geïrriteerd zijn en wat is het verschil met boos? Waar in je lichaam voel je restanten van ingeslikte emoties? Drukken ze op je schouders of krioelen ze in je maag? Het wordt veel makkelijker om bij jezelf te blijven als je tijdens een gesprek bewust bent van de signalen die je lijf je geeft.

Creëer vervolgens een opening in het gesprek door te benoemen wat er bij jou vanbinnen leeft. Ik merk dat ik onrustig word. Ik merk dat ik weerstand voel. Ik merk dat ik de draad even kwijt ben. Zo maak je voor jezelf ruimte om te onderzoeken wat dat gevoel je wil zeggen en voorkom je dat het gesprek gewoon doorgaat terwijl jij niet meer in charge bent.

Het vraagt om oefening. Net zolang tot het je in alle omstandigheden lukt om naast het contact dat je hebt met de ander hebt in contact te blijven met wat er bij jou vanbinnen leeft. En als je daar stap voor stap steeds beter in wordt, zal je merken dat het steeds minder nodig is om je gevoel actief te benoemen. Het wordt een natuurlijk proces dat als vanZELFsprekend op de achtergrond draait.

 

7 andere triggers die je wegleiden van

jouw true nature

In een rechtstreeks gesprek heb je vaak wel in de gaten dat je een spagaat maakt of hebt gemaakt tussen wat je voelt en wat je zegt. Ook als je dat gevoel niet helemaal helder hebt, is het je in ieder geval duidelijk dat er iets is dat schuurt. Maar er zijn andere triggers die zich meer op kousenvoeten aandienen en die je ook enorm van je eigen pad kunnen halen. In mijn eigen leven en tijdens het werken met mijn klanten ontdekte ik er zeven. Ik ben benieuwd welke jij herkent. En don’t worry voor de meeste mensen is dat er meer dan één.

In plaats van te proberen een bijeen geshopt patchwork meesterstuk te worden mag je je laten leiden door je eigen gevoel, verlangens en talent.

1. Teveel naar je innerlijke criticus luisteren

Je innerlijke criticus – of beter gezegd je innerlijke beschermer – is constant op zijn hoede en heeft er belang bij om zo onopvallend en voorzichtig mogelijk door het leven te gaan. Hij heeft een beeld van hoe jouw ideale zelf zich zou gedragen. Zo aangepast mogelijk: iemand waar niets op aan te merken is. Iemand die altijd precies op het juiste moment het juiste doet en zegt. Met als uiteindelijk doel de verbinding met de ander niet kwijtraken. Je innerlijke criticus is gebouwd uit een opeenstapeling van stemmen uit het verleden die iets op jou aan te merken hadden. Op hoe het wel en hoe het niet hoort. Niet echt de ideale raadgever als het gaat over trouw zijn aan jouw true nature.

2. Ideaalplaatjes nastreven die niet de jouwe zijn

Social media, reclame, tijdschriften allemaal helpen ze mee aan de vorming van jouw ideaalplaatjes. Alle beelden die via die media tot je komen vormen samen dé definitie van een geslaagd leven. Maar sluit het beeld dat je zo gecreëerd hebt ook aan bij jouw true nature? Als je introvert bent, word je misschien wel doodongelukkig van een feestje met grote groep vrienden. Je maakt veel liever met jouw bestie een wandeling door het bos. Hoog tijd om jouw ideaalplaatjes eens onder de loep te nemen en te ontdekken of ze echt passen bij wie jij bent.

3. Willen voldoen aan wat je denkt dat anderen verwachten

Je bent je meestal wel bewust of je wel of niet je grens aangeeft als de ander rechtstreeks iets van je vraagt waar je niet aan kan of wil voldoen. Ook al is dat soms pas achteraf;) Maar hoe vaak sluipt het er niet in dat je zonder dat de omgeving iets van je vraagt je toch bezig bent om in te tunen op de verwachtingen die daar liggen. Erger nog: de verwachtingen die je denkt dat daar liggen. Want we verzuimen meestal om wat we verwachten van elkaar te bespreken. Ken je het gevoel dat ontstaat als je enorm je best hebt gedaan om een vermeende verwachting waar te maken en de ander vervolgens uitspreekt dat ie daar helemaal niet op zat te wachten? Overschat jouw kwaliteit om van een afstand te zien wat anderen nodig hebben niet dat voorkomt veel onnodig werk en bespaart je frustratie en teleurstelling.

4. Sferen en stemmingen in de omgeving

Je stapt ergens binnen en je voelt dat er iets in de lucht hangt. Je bent getuige van een gesprek tussen collega’s en je hoort hoe er onbegrip ontstaat. Je weet dat wat je collega nu zegt helemaal niet goed zal vallen bij jullie leidinggevende. En je hebt het gevoel dat jij daar iets mee moet. Maar dat jij zo gevoelig bent dat je subtiele signalen uit de buitenwereld oppikt betekent niet automatisch dat je er ook verantwoordelijk voor bent. Het is niet van jou. Bijna altijd is het verstandiger om het onprettige gevoel dat de discrepantie tussen anderen in jou veroorzaakt te leren verdragen dan dat je je keer op keer mengt in de ruis die ontstaat in de relaties om je heen. Want je mengen in wat niet jouw business is, zorgt ervoor dat je opgezadeld wordt met dingen die niet jouw verantwoordelijkheid zijn. In plaats van een harmoniebewaarder ben je voordat je er erg in hebt iemand die verstrikt is in een hoop gedoe.

5. Hoe het niet zou mogen zijn

Als mijn partner nu eens wel het dopje op de tandpasta deed. Als mijn collega nu eens wat meer rekening hield met me hield. Als mijn leidinggevende wat duidelijker zou zijn. We begrijpen soms niet hoe de omgeving zo niet kan zien wat wij nodig hebben. Hele verhalen vertellen we onszelf erover. Over hoe het zou moeten zijn. Over wat de ander zou moeten doen. Over wat de ander zou moeten laten. Maar jij bent de ander niet. Je kan niet schuiven met de ander zoals je de pionnen op een schaakbord kan verschuiven. De enige waar je invloed op hebt, ben je zelf. Dus welke behoefte wil je graag vervuld zien en hoe kan je daar zelf de regie in nemen in plaats van het bij de ander neer te leggen?

6. Parallelle levens leiden

Als ik 10 kilo lichter ben dan ga ik…. Als ik mijn onzekerheid kwijt ben dan… Als ik meer energie heb dan ga ik… Het is de kunst om het leven te leven dat er is. Niet het leven dat er zou moeten zijn. Deal met de dingen die zich aandienen. Zijn met wat er is, zorgt voor een hoop innerlijke rust. Kan je niet tevreden zijn met wat er is? Dan is het tijd om stappen te nemen om dat parallelle leven tot werkelijkheid te maken. Zorg ervoor dat dit kleine en haalbare stappen zijn zodat je niet terecht komt in de laatste stoorzender: het geforceerd najagen van doelen en dromen.

7. Het geforceerd najagen van doelen en dromen

Hier komen misschien wel alle bovenstaande stoorzenders samen. We leven in een maakbare samenleving. Als je niet gelukkig of succesvol bent, ben je een loser. Zijn jouw doelen en dromen gebaseerd op het verwezenlijken van wie je bent? Of zijn ze gebaseerd op wie je denkt te moeten zijn? En wat verwacht je van jezelf over het tempo waarin je geplande doelen en dromen realiseert? Wil je met jouw doelen en dromen ergens naartoe of ben je angsten en onzekerheden aan het verjagen? Zijn jouw doelen en dromen gefundeerd in jouw eigen verlangen of ontstaan uit het jezelf vergelijken met de ander? Stel je voor dat je stopt met jezelf te vergelijken met een ander en dat je loslaat wat de wereld naar je roept over succesvol zijn. Wat wil je dan echt?

 

hoe je dan wel

bij jezelf blijft

De bovenstaande zeven triggers lijken constant op de loer te liggen om je bij jezelf vandaan te halen. Toch is er één - uiteindelijk eenvoudige - manier om echt bij jezelf te blijven, om je impact te vergroten en meer rust in je lijf te ervaren. In plaats van te proberen een bijeen geshopt patchwork meesterstuk te worden mag je je laten leiden door je eigen gevoel, verlangens en talent. Als je daar al je aandacht op richt, beschik je op elk moment over een richtingwijzer die aangeeft of je wel of niet in lijn bent met jouw true nature. Dan ben je in staat om vanZELFsprekend te leven.

Merk je dat er in jouw leven dingen schuren. Dat je aan het duwen en trekken bent aan de omstandigheden. Dat je veel harder rent dan comfortabel is. Check dan eens aan de hand van bovenstaande triggers of je nog wel je eigen pad loopt.

plan een verkenningsgesprek

Stories die je misschien ook interessant vindt